Tommy Lee Jones - Zabávač s kamennou tvárou [2002]


Will Smith povedal, že sa vžil do komediálnej atmosféry filmu Muži v čiernom 2 práve vďaka vám. Ako zvládate prechod z dramatického filmu k niečomu ľahšiemu?
Tommy Lee Jones: Práve som vo Washingtone dokončoval akčný film The Hunted. Posledné dva týždne som prestál s drkotajúcimi zubami pod vodopádom a s nožmi som bojoval na vysokých skalách. Nakrúcanie sa pretiahlo o dva týždne a celý zmrznutý som letel na hlavnú stanicu v New Yorku, ktorú mal režisér Barry Sonnenfeld rezervovanú pre film Muži v čiernom 2. Nedalo sa to preložiť, pretože nakrúcať vám tam nepovolia každý deň. Dostanete jeden termín a basta. Tak som rýchlo naložil do lietadla celý svoj tím - kaderníka, maskéra, dabléra, kostýmového asistenta, deti a mačku. Lietali sme hore-dolu a bolo to dosť stresujúce. Nič s tým však nenarobíte.

Je náročné nakrúcať komediálne scény, keď sa všetci naokolo chichúňajú a vy musíte byť vážny?
Tommy Lee Jones: Barry tvrdí, že ak sa sami nebavíme, ťažko sa budú baviť diváci. S Willom nebola o zábavu núdza. Zabával celý 60 členný štáb a len čo spozoroval, že je niekto príliš vážny, pristúpil k nemu a neodišiel, kým sa dotyčný neusmieval. Je veľmi vnímavý a energický.

Ako na vás pôsobia ohlasy kritiky a publika?
Tommy Lee Jones: Je mojou profesionálnou povinnosťou zaujať publikum. Keď vidím plnú sálu, z ktorej sa ozýva uvoľnený smiech, viem, že som odviedol dobrú prácu. Podobne ako keď lekár vidí, že jeho pacientovi sa darí. Je to veľké zadosťučinenie.

Vo filme vravíte, že vám nevyšlo manželstvo, lebo ste príliš často dvíhali hlavu ku hviezdam. Platí to o vás aj v skutočnosti?
Tommy Lee Jones: Áno. Len čo na oblohe zabliká nová hviezdička alebo na Marse objavia zásoby vody, hneď zbystrím pozornosť. Fascinuje ma to, pretože na zemi je voda najdôležitejší prvok na prežitie a objaviť život niekde vo vesmíre, hoci len v podobe mikróbov, mi pripadá nesmierne vzrušujúce.

Poskytuje herecké povolanie dostatok pohodlia a finančnej istoty?
Tommy Lee Jones: Nie je to práca pre ľudí, ktorí sa zakladajú na emocionálnej alebo finančnej stabilite. Herec si nemôže byť istý ničím.

Dočkáme sa ďalších pokračovaní Mužov v čiernom?
Tommy Lee Jones: Verím, že sa dočkáme minimálne trojky, ale teraz sa snažíme uviesť do sveta druhé pokračovanie. Filmový seriál dáva hercom určitú istotu, ale práve táto istota mnohých zneisťuje. Nechcú sa uviazať na dlhší čas, pretože milujú svoje slobodné povolanie. V každom prípade by ma zaujímalo, ako sa bude príbeh Mužov v čiernom vyvíjať ďalej.

Začínali ste v divadle, ale na rozdiel od mnohých kolegov ste sa dlho v žiadnej hre neobjavili. Nepáči sa vám medzi kulisami?
Tommy Lee Jones: Milujem divadlo. Pred troma rokmi mi režisér Trevor Nunn prečítal úryvok zo Shakespaerovej hry Antonius a Kleopatra. Chceli sme ju zinscenovať v Národnom divadle v Británii v hlavnej úlohe s Glenn Close. Dlho som nestál na doskách a trochu som sa bál, že zabudnem hrať pred živým publikom. Legendárny Laurence Olivier ma však raz upokojil: Chlapče, neboj sa, to sa nezabúda. Verím, že si v nejakej dobrej hre ešte zahrám.

Je éra návratov k starým dielam - čo tak zopakovať si na Broadwayi rolu vo Vzbure na lodi Caine?
Tommy Lee Jones: To by bolo zaujímavé, pretože išlo o moju prvú vážnu rolu. Keď som nastúpil do školy, zapísal som sa do divadelného krúžku a hranie ma hneď chytilo za srdce. Bolo to čisto chlapčenské predstavenie, všetci sme mali oblečené kostýmy farby kaki, takže to bolo finančne nenáročné. Potrebovali sme len stôl a zopár stoličiek.

Zaujímajú sa vaše deti o mimozemšťanov?
Tommy Lee Jones: Mám 20-ročného syna Austina a 10-ročnú dcéru Victoriu a mimozemšťania ich nikdy príliš nezaujímali. Vravia, že to je pre malé deti. Victoria sa venuje atletike a je vo futbalovom tíme. Hrá v divadelnej spoločnosti, každý rok dve-tri predstavenia. Vyrastala medzi filmármi a myslím si, že vo filme Muži v čiernom 2 hrá dôležitú úlohu. V jednej scéne Will a ja potrebujeme zbraň, vojdeme do bytu, kde na gauči sedia otec, mama a dcéra. Moja dcéra. Otca si zahral režisér Sonnenfeld.

Aké to bolo, keď vám Barry Sonnenfeld ponúkol rolu agenta K, ktorá je taká odlišná od vašich zvyčajných úloh?
Tommy Lee Jones: V komédiách som si skutočne veľa nezahral. Možno ma to ešte len čaká. Je to potešujúci zvrat a nedočkal by som sa ho, keby ma Sonnenfeld neobsadil a keby vedľa mňa nestál Will Smith. Vďaka nim viem o komédiách všetko, čo potrebujem - stačí sa postaviť vedľa Willa a robiť to, čo povie Barry. A ľudia vás budú hneď považovať za úžasne zábavného.