Vanessa Mae - Zbožňujem Európanov [2001]


Pred niekoľkými dňami sa na Slovensko vrátila fenomenálna huslistka Vanessa Mae právom patrí medzi najtalentovanejších, najkrajších a najbohatších ľudí sveta.


Ako sa vám páčil slovenský koncert? Nevystupovali ste u nás prvýkrát. Po bratislavskom ste teraz mohli spoznať košické publikum.
Vanessa Mae: Bolo úžasné byť tu. Áno, na Slovensku som bola pred rokom, len v inom meste. Cítim sa tu príjemne a na pódiu som sa zabávala. Dúfam, že aj diváci boli spokojní. Bol to príjemný okamih. Hrali sme dlhšie než obvykle.

Viete niečo o Slovensku a Slovákoch?
Vanessa Mae: Viem, že máte krásne hory. Takže viete dobre lyžovať? (Smiech) Nepoznám veľa Slovákov. Keď som tu bola minulý rok v decembri, bol to pre mňa príjemný zážitok, som rada, že som sa sem mohla vrátiť. Sú tu milí a priateľskí ľudia. A chlapci z kapely sa tu stále obzerajú po vašich dievčatách! (Smiech)

Narodili ste sa v rovnaký deň ako slávny huslista Niccoló Paganini. Veríte, že tento magický dátum nejakým spôsobom ovplyvňuje váš život?
Vanessa Mae: Určite nie. Mám ho rada, bol to úžasný huslista. No na husliach by som hrala, aj keby som nemala rovnaký dátum narodenia ako Paganini. Začala som na ne hrať skôr, ako som sa dozvedela, že som sa narodila v ten istý deň ako Paganini.

Čo pre vás znamenajú vaše husle?
Vanessa Mae: Moje husle? To je najdlhšia vážna známosť, akú som kedy mala. Pokladám ich za časť svojej identity. Bez mojich huslí... bola by som to síce stále ja, ale bola by som celkom iná. Neviem si predstaviť život bez nich. Iní majú bratov a sestry, ja som namiesto so súrodencami vyrastala s husľami.

Vo svojej hudbe spájate klasiku s popom. Ktorý štýl je vašou srdcovou záležitosťou?
Vanessa Mae: Klasiku aj pop mám rada, keď sú zmiešané dohromady.

V istom interview ste povedali, že hudbu rada počúvate pri práci aj vo voľnom čase – a stále jej nemáte dosť. Čo robíte, keď práve nedržíte v rukách husle?
Vanessa Mae: Lyžujem, je to moja veľká láska, preto sa teším na zimu. Rovnako rada sa stále maznám so svojím psom, obľubujem dobré reštaurácie alebo rada doma pozerám filmy.

Keď ste mali štyri roky, presťahovali ste sa s rodinou do Londýna. Vyrastali ste v Európe napriek tomu, že máte ázijské korene. Ako sa tam cítite? O Londýne sa hovorí, že dýcha zvláštnou príjemnou atmosférou.
Vanessa Mae: Áno, Londýn je úžasný, nech tam robíte čokoľvek – v ňom môžete len tak relaxovať. Aj tam nájdete dobrú slovenskú reštauráciu. (Smiech) Mám ho rada. Radšej než iné mestá.

Kvôli práci cestujete už dlhé roky po svete. Ktoré štáty ste si zamilovali najviac?
Vanessa Mae: Zbožňujem Európanov. Neviem si predstaviť, že by som žila v Ázii alebo v Amerike.

Prečo?
Vanessa Mae: Tieto krajiny sú mi akési cudzie. Dobre sa cítim vo východnej Európe, v Nemecku a rada sa vraciam do Londýna, aj keď Briti sú iní ako ostatní Európania. No v Ázii by som určite žiť nemohla.

Spolupracovali ste s legendami populárnej hudby, ako sú Prince či Janet Jackson. Aké ponuky máte dnes?
Vanessa Mae: Momentálne nemám žiadne. Možno niečo naplánujem pri ďalšom albume. Určite pozvem vokalistov, pretože doteraz som sama spievala vokály a zároveň hrala na husliach a spojiť to dohromady bolo veľmi náročné.

Neustále cestujete po svete a koncertujete. Máte veľmi málo voľného času. Netrpí tým vaše súkromie?
Vanessa Mae: Nie. Som šťastná, že moji najbližší môžu cestovať so mnou. Teraz je tu so mnou môj priateľ a stará mama, inokedy sú so mnou moji priatelia. Pre moju prácu majú pochopenie a vedia, aká je pre mňa dôležitá.

Vystupujete na najväčších svetových štadiónoch a robíte aj exkluzívne súkromné koncerty pre pár ľudí. Čo je vám bližšie?
Vanessa Mae: Keď hrám pre malý počet ľudí, cítim sa nervóznejšia. Na svojej šou si môžem robiť, čo chcem, cítim sa slobodná. Je zábavnejšie robiť šou na štadiónoch. Neviem, prečo si ľudia myslia, že husľový koncert patrí do malého uzavretého priestoru.

Americký People Magazine vás zaradil medzi päťdesiatich najkrajších ľudí sveta. Koho by ste dali na prvé miesto vy?
Vanessa Mae: Veľa ľudí je krásnych a zaujímavých. Napríklad niektorí herci... Herečka Christina Richie je typ, ktorý sa mi páči. Aj iní ľudia sú nádherní iným spôsobom. A muž? V komédiách obdivujem Bena Stillera. Hoci nie je krásny, je veľmi zábavný.

Predvádzali ste svadobné šaty na prehliadke Jeana-Paula Gaultiera v Paríži. Stávate sa niekedy obeťou módy? Alebo vás najnovšie módne trendy nezaujímajú?
Vanessa Mae: V mladosti ma móda veľmi ovplyvňovala. A o môj zovňajšok sa oveľa viac starali moji manažéri a vizážisti. Dnes je všetko iné. Ešte päť minút pred koncertom sa hrabem v taške a zháňam, čo si oblečiem. Kričím „rýchlo, rýchlo, rýchlo, už idem hrať“ a letím. Nesledujem extra módne trendy. Módne magazíny si pozriem, ale už nie som obeťou módy ako kedysi.