Pierce Brosnan - Bond na dovolenke [2000]


Uplatňujete vo filme vlastné nápady?
Pierce Brosnan: Robím, čo môžem. Aj keď mnohé z mojich pripomienok zostanú nevypočuté.

Hovorí sa, že váš nový James Bond má veľa spoločného s tým pôvodným, je oveľa klasickejší ako poslední dvaja a jeho tvorcovi Ianovi Flemingovi by sa určite páčil...
Pierce Brosnan: Mali sma šťastie na režiséra. Michael Apted je jedným z tých, ktorým záleží predovšetkým na charakterovej podstate hlavnej postavy. Posledná bondovka Zajtrajšok nikdy nezomrie bola extrémne akčná. Tentokrát je agent 007 o niečo štýlovejší. Rovnako ako jeho blízke okolie v podaní Roberta Carlyla a Sophie Marceau.

Určite nie je príjemné pokúšať sa prekročiť tieň Seana Conneryho. No vám sa to podarilo. Bond vo vašom podaní má vlastnú šťavu. Ako je to možné?
Pierce Brosnan: Odmyslel som si celú tú mytológiu, ktorá sa okolo slávneho agenta za jeho filmovej kariéry vytvorila. Sadol som si nad pôvodnú Flemingovú predlohu, vžil som sa do osobnosti muža, o ktorom píše. Potom som to nechal na osud a sebadôveru. Vedel som, čo chcem.

Ak sa nemýlim, bola to prvá bondovka, na ktorej ste sa podieľali aj producentsky.
Pierce Brosnan: Presne tak.

Aký je váš postoj k prípadnej ďalšej?
Pierce Brosnan: Byť Jamesom Bondom je naozaj zábava. Teraz však na nejaký čas na neho zabudnem a budem sa venovať iným projektom. Chcel by som totiž zostať hercom mnohých tvárí.

Ako prežívate ľúbostné scény pred kamerou?
Pierce Brosnan: Žiadny scénarista nenapíše takúto scénu s opisom postupov, ktoré majú herci absolvovať. Ani režisér nezoberie do rúk kámasútru a nezačne diktovať poradie polôh. Môže navodiť atmosféru, vysloviť svoje predstavy cez charakteristiku celej scény. Je na hercovi, do akej miery sa dokáže uvolniť a povoliť uzdu fantázii. To, samozrejme, vo veľkej miere závisí od sympatií, ktoré k partnerovi pociťuje. Vždy sa snažím, aby môj filmový ľúbostný výkon bol elegantný, dráždivý a presvedčivý.

Nežiarli vaša životná partnerka Keely?
Pierce Brosnan: Ani náhodou. Je dostatočne sebavedomá a váži si moju prácu. Práve jej ďakujem za podporu, bez ktorej by som v posledných rokoch toľko nedosiahol. Po smrti mojej manželky bolo naozaj ťažké nájsť pôvodnú rovnováhu - v živote aj v práci.

V Afére Thomasa Crowna ste hrali s Rene Russo, ku ktorej cítite nápadnú náklonnosť a vôbec sa tým netajíte. Nakrúcať ľúbostné scény s takou ženou by mohlo byť nebezpečné...
Pierce Brosnan: S Rene sme sa stretli pred štyrmi či piatimi rokmi a okamžite sme pocítili vzájomnú sympatiu. Obaja sme však mali šťastné partnerstvá. Nešlo a ani nejde o nič viac, než o priateľstvo. Rene je žena, ktorú obdivujem.

Žijete rodinným životom. Existuje niečo, čomu by ste sa vo vzťahu k svojim deťom chceli vyhnúť?
Pierce Brosnan: Byť otcom je pre mňa krásnou skúsenosťou. Pomáha mi to prežívať život intenzívnejšie, plnšie. Odkedy mám deti, som šťastnejší. Ani jeden rodič sa chybám nevyhne. Ja som mal pocit, že tí moji sú málo trpezliví. A preto sa usilujem deti viac počúvať.

Máte na to pri práci čas?
Pierce Brosnan: V skutočnosti nie toľko, koľko by som potreboval. Herectvo je hektické zamestnanie.

Ste známy vrelým vzťahom k umeniu, predovšetkým maliarstvu. Ktoré výtvarné diela vlastníte?
Pierce Brosnan: Obrazy talentovaných umelcov väčšinou nie veľmi zvučných mien. Nebolo by zlé obohatiť zbierku o nejakého Picassa či Hockneyho

Čo sa vám na ich obrazoch páči?
Pierce Brosnan: Pozerám sa na ne a myslím si, že by som ich pokojne namaľoval aj ja. Potom sa postavím k prázdnemu plátnu, a som bezradný. Často snívam o tom, že skončím s herectvom a stanem sa profesionálnym maliarom.

Narodili ste sa v Írsku. Ako často ho navštevujete?
Pierce Brosnan: Bohužiaľ, veľmi málo. Naposledy som tam nakrúcal film The Nephew. A to bolo v roku 1998.