Liam Neeson - Majster [1999]


Prečo je podľa vášho názoru sága Hviezdne vojny príťažlivá pre široký okruh divákov?
Liam Neeson: Dáva čoraz viac komplikovanejšiemu svetu základné hodnoty viery a etiky. Ľudia majú pocit, že už niet komu veriť. Vracajú sa k starým jednoduchým hodnotám, ako sú oddanosť, statočnosť, úprimnosť a pokora. Možno sa to nedá rozumovo pochopiť, ale svet intuitívne hľadá práve takýto druh príbehov.

Aké ste mali pocity, keď ste ho videli prvýkrát?
Liam Neeson: Bolo to v roku 1977. V tom čase som účinkoval na scéne Lyric Players Theatre v Belfaste. O Hviezdnych vojnách som veľa počul, chcel som ich vidieť. Počas dvoch hodín som sa ocitol na nádhernej dobrodružnej ceste. Taký zážitok vo mne dovtedy nevyvolal ani jeden film.

Ako vnímate vášho hrdinu?
Liam Neeson: Qui-Gon Jinn je rytier rádu Jedi, strážca pokoja v galaxii. Chráni mier a dbá o poriadok ako šerif na starom divokom západe. Zároveň mi pripadá ako samuraj v rehoľníckom rúchu.

Spomínate si na okamih, keď ste si prvýkrát obliekli tuniku a uchopili laserový meč?
Liam Neeson: Práve som dokončil Bedárov. Hneď sa na mňa vrhli odborníci a vymýšľali, čo s vlasmi, bradou a kostýmom. Lietali okolo mňa, brali miery. Mal som niekoľko skúšok, až mi napokon obliekli hotový kostým. Prípravy vyvrcholili v deň, keď George Lucas predo mnou vytasil veľkú, zamatom podšitú škatuľu, ako od cigár. Keď ju otvoril, zažiarilo päť mečov. Povedal len: vyber si svoj...

Trénovali ste šerm?
Liam Neeson: Venoval som sa tomu trochu predtým, ale, samozrejme, musel som sa zdokonaľovať.

Čo hovoríte na digitálne spracovanie filmov?
Liam Neeson: Nikdy pred ničím nezatváram dvere. Pravdaže, ani v prípade Lucasovho filmu. Chápem, že dnes, vo veku počítačov, internetu a toku informácii bola takáto technológia nutná.

Zaskočilo vás?
Liam Neeson: Nikdy som nevidel kamery, z ktorých vychádza tak veľa drôtov. Vyzeralo to takmer ako jedna z filmových bytostí. Bolo to niečo nové. Ste obklopený modrými plochami, tvory, s ktorými sa máte rozprávať, sú iba nakreslené. Ako herec chcete, aby ľudia verili tomu, čo vidia, aby to vyznelo pravdivo. Pred mnohými scénami nám George ukázal počítačové verzie. Videli sme, ako sa všetky bytosti hýbu a čo majú robiť paličkové figúrky, ktoré znázorňovali hercov. Veľmi nám to pomohlo. Predstavte si to ako váš najdivokejší sen.

Bolo ťažké reagovať na účinkujúcich a nedostávať odpovede? Vyvolávalo to smiech, alebo ste sa tvárili vážne?
Liam Neeson: Musíte to brať vážne. Ale najviac ma rozosmieval Ahmed Best. Hoci bol skutočný, veľmi mi pripomínal počítačovú postavičku.

Má niečo spoločné vaša rola duchovného vodcu s úlohou otca dvoch malých chlapcov?
Liam Neeson: Domnievam sa, že rodičovstvo mi dalo iný pohľad na majstra Qui-Gon, ktorý našiel a staral sa o Anakina. Bolo celkom jednoduché vžiť sa do toho.

Keď sa rozhodujete o úlohe, myslíte na synov?
Liam Neeson: Samozrejme. Ja som vyrastal s kovbojkami a toto je podobné, len vo vesmíre. Inšpirovali ma Gary Cooper, Alan Ladd a mnoho ďalších. To boli mýtické príbehy a myslím si, že Hviezdne vojny sú pokračovaním tejto tradície. Chlapci sú ešte malí, ale želám si, aby to raz videli.

Obávate sa násilia vo filmoch?
Liam Neeson: Iste, Aj tu ho nájdete. Ale nevidíte krvavé scény. Násilie, vo všeobecnosti, ma hnevá a chcem pred ním chrániť svoje deti, nechcem aby sa na také filmy pozerali.

Aký je váš koníček?
Liam Neeson: Dnes rybárčenie. Náš sused bol veterán z prvej svetovej vojny. Bolo na ňom niečo záhadné. Veľa ma naučil o chytaní rýb pomocou umelých mušiek.

Robíte si vlastné návnady?
Liam Neeson: Áno. Práve som vytvoril suchú mušku Jedi a pokúsim sa to patentovať, ak mi George dovolí.

Uprednostňujete film alebo divadlo?
Liam Neeson: Oboje mám rád rovnako. Asi sa teraz budem viac venovať divadlu, lebo som dlho nehral. Chystám sa účinkovať na Broadwayi.